top of page

ট্যান [কর ছাড়ের অ্যাকাউন্ট নম্বর] নিবন্ধন

₹399

Apply for TAN online

Takes 1-2 Days on average.

✅ Expert Assisted

✅ Completely Secure

✅ Affordable Pricing

ট্যান কী?

ট্যাক্স ছাড় বা সংগ্রহের অ্যাকাউন্ট নম্বর টিএন নামেও পরিচিত যা আয়কর আইনের 203A ট্যাক্স কাটা বা সংগ্রহের জন্য দায়ী সমস্ত ব্যক্তির দ্বারা প্রাপ্ত একটি নম্বর।

اور

টিএন হ'ল একটি 10 ​​সংখ্যার আলফানামুরিক সংখ্যা যা ফর্ম 49 বি তে আবেদন করার পরে আয়কর বিভাগ দ্বারা সরবরাহ করা হয়।

اور

কীভাবে ট্যান প্রয়োগ করা যেতে পারে?

اور

ট্যানের আবেদনগুলি অনলাইনে www.tin-nsdl.com এ জমা দেওয়া যেতে পারে বা এনএসডিএলের টিন সুবিধাকেন্দ্র কেন্দ্রে [টিআইএন এফসি] ফিজিকাল ফর্মও জমা দেওয়া যেতে পারে।

اور

اور

টিডিএস রিটার্ন বা চালান দাখিলের জন্য কি ট্যান বাধ্যতামূলক?

اور

ফর্ম 24Q, 26Q, 27Q, 27EQ ইত্যাদি বিভিন্ন টিডিএস রিটার্ন দাখিলের সময় টিএনকে উদ্ধৃতি করা বাধ্যতামূলক is

اور

এছাড়াও, টিএন নম্বর ছাড়া টিডিএস পেমেন্ট করা যাবে না। চালান দেওয়ার জন্য চলনটিতে টিএএন থাকা উচিত।

اور

ট্যান আবেদন করার জন্য প্রয়োজনীয় কাগজপত্রগুলি কী কী?

اور

বর্তমানে, টিএন আবেদনের সাথে কোনও নথি সংযুক্ত করার দরকার নেই। নাম, ঠিকানা, প্যান, মোবাইল এবং ই-মেইল আইডি ইত্যাদির মতো আবেদনকারীর ব্যক্তিগত বিবরণ কেবল প্রয়োজন। ফর্মটি আবেদনকারীকে শারীরিকভাবে স্বাক্ষর করতে হবে।

অনলাইনে আবেদনের ক্ষেত্রেও অনলাইনে ফর্ম পূরণের পরে এবং অর্থ প্রদানের পরে, মুদ্রিত ফর্মটি শারীরিকভাবে স্বাক্ষর করতে হবে এবং পুনেতে টিআইএন কেন্দ্রে জমা দিতে হবে। এটি ডাক বা কুরিয়ারের মাধ্যমে পাঠানো যেতে পারে।

اور

সাধারণত কত দিন ট্যান বরাদ্দ করা হয়?

অ্যাপ্লিকেশনটি সম্পূর্ণ হলে, টিএন সাধারণত আবেদন জমা দেওয়ার 10 দিনের মধ্যে বরাদ্দ দেওয়া হয়।

ট্যান আবেদনের স্থিতি www.tin-nsdl.com এও পরীক্ষা করা যায়।

ট্যান জমা দেওয়ার জন্য কি ফি আছে?

اور

সরকার ট্যান আবেদনের জন্য ফি .6.6 / - টাকা। তবে, আপনি যদি আমাদের পরিষেবাগুলি উপভোগ করতে চান তবে আমাদের চার্জ হবে ৩৯৯ / - টাকা।

ট্যানের বিবরণগুলি সংশোধন করা যায়?

হ্যাঁ একটি ট্যান সংশোধন ফর্মও রয়েছে যা টিএএন-তে বিবরণ পরিবর্তন করতে দায়ের করা যেতে পারে (যদি কিছু ত্রুটি থাকে যা সংশোধন করতে হয়)

اور

TAN Registration

TAN is required for quoting while filing TDS/TCS/Annual Information Returns, payment challans, and certificates. If this ten-digit alphanumeric number is not quoted, TIN facilitation centers will not accept the filed returns.

 

In this article, we will explain,

  • How to know the TAN number

  • TAN registration process at TRACES and Income Tax.

How To Know the TAN Number?

TAN number is issued by the Income Tax Department of India to all individuals collecting or deducting tax. It is necessary to quote TAN on all TDS or TCS returns under section 203A of the Income Tax Act, 1961.

 

Below is a step-by-step guide on how you can know your TAN number!

 

Prerequisites:

  • Registered mobile number

  • Deductor TAN or Deductor Name

  • Deductor State

  1. Visit the official Income Tax website, and under quick links, click on the “Know Your TAN” option.

Screenshot 2024-03-31 091439.png

2. Then, the below screen will appear, where you are required to enter all the mandatory details.

 

After mentioning all the details, click on “Continue”.

Screenshot 2024-03-31 091648.png

3. Finally, an OTP will be sent to your mobile number which you are required to enter and click on the “validate” button.

Screenshot 2024-03-31 091808.png

4. Once the OTP validation is completed, all the TAN details will be shown.

Screenshot 2024-03-31 091912.png

Step-by-Step Guide on Registering TAN on the TRACES Portal

  1. Open the official TRACES portal and click on the “Continue” button.

Screenshot 2024-03-31 092100.png

2. On the title bar, click on deductor, and then “Register as New user.”

Screenshot 2024-03-31 092218.png

3. The below screen will appear; here, you have to enter TAN details as per details from "Know Your Tan." Then, click on “Proceed.”

Screenshot 2024-03-31 092332.png

4. After the successful confirmation, an activation link will be sent to your mail along with two different activation codes to the registered mail id and mobile number.

 

5. Open the activation link and enter the User ID + both Activation Codes.

 

6. Click on the activation link within 48 hours; otherwise, it will get deactivated, and you’ll be required to register again.

 

Finally, the TAN registration process is completed, and deductors can now log in through their user ID and password generated.

Step-by-Step Guide on Registering TAN on The Income Tax Portal

Prerequisites For TAN Registration 

  • Active and valid TAN

  • PAN of the principal contact (registered on the IT portal)

 

  1. Visit the official income tax e-filing portal and click on “Register.”

Screenshot 2024-03-31 092646.png

2. After clicking "Register," you'll be prompted to select your category. Choose "Others" from the options provided. Then, under the category dropdown menu, select "Tax Deductor and Collector."

Screenshot 2024-03-31 092807.png

3. Enter your TAN number in the designated field and click on the "Validate" button.

Screenshot 2024-03-31 092927.png

4. Depending on your TAN's status, you'll encounter different situations:

 

Situation I) If your TAN is already registered on the TRACES website and a request for registration on the e-filing portal is made, simply click on "Continue" to view the pre-filled details. 

Double-check all the details and click on ‘Continue’.

Screenshot 2024-03-31 093048.png

Situation II) If your TAN is not registered on TRACES and the request for registration on the e-filing portal has not been made, you must register on TRACES first (as explained above).

 

Upon successful registration, you'll be directed back to the e-filing portal. Fill in your basic details and click on "Continue."

 

Situation III) If the TAN is already available in the database and the registration request is previously raised and pending for approval.

 

In such a situation, an error message will appear, and you can withdraw the process.

 

5. Enter all details of the individual collecting tax or making payments, and click Continue.

Screenshot 2024-03-31 093157.png

6. Fill in all the contact details, such as postal address, registered mobile number, and email ID. Click on "Continue" to proceed.

Screenshot 2024-03-31 093335.png

7. Now, two different OTPs will be sent to both the primary mobile number and email ID. Enter both of them and click “Continue.”

Screenshot 2024-03-31 093502.png

8. Review all the details. If any corrections are necessary, you can edit them in this step. Then click ‘Confirm.’

Screenshot 2024-03-31 093613.png

9. Finally, you'll need to set a password for your e-filing account. Enter in both the "Set Password" and "Confirm Password" text boxes.

Screenshot 2024-03-31 093726.png

Upon successful registration, you'll receive a confirmation message along with a transaction ID. Make sure to keep a note of this transaction ID for future reference.

Screenshot 2024-03-31 093835.png

How Can KarrTax Help You With TAN Registration?

At KarrTax, our experts will get our TAN registration done smoothly and without any headaches. Most importantly, we want to keep it affordable for businesses of all sizes; that’s why we charge a bare minimum amount, i.e., ₹399.

 

On average, the process completion will take 1 to 2 business days. With KarrTax, you can be sure your TAN registration is done right. So, what are you waiting for? Get started here.

Frequently Asked Questions (FAQs)

1.What is TRACES, and who is eligible to register on this platform?

TRACES is the Income Tax Department’s web portal, particularly used for TDS administration. The following entities can register on this platform.

  • Deductor

  • Taxpayer

  • PAO

 

2.What are the charges for your TAN registration process?

Our TAN registration process charges are ₹399. Click here to start the procedure.

3.What is the purpose of TAN registration?

TAN registration facilitates the deduction or collection of tax at source as per the provisions of the Income Tax Act. It helps in identifying deductors/collectors, tracking tax-related transactions, and ensuring compliance with tax laws.

4.How long does it take to get a TAN after applying?

The processing time for TAN registration can vary. Usually, it takes 7-10 working days for TAN allotment by NSDL. However, the timeline may vary according to several factors, such as processing time, etc.

 

5.Is it mandatory to quote TAN on tax-related documents?

Yes, it is mandatory to quote TAN on all tax-related documents, including TDS/TCS returns, challans, and certificates issued to deductees/collectees. Failure to do so may attract penalties under the tax laws.

 

6.What documents are required for TAN registration?

Below are the required documents for TAN registration.

  • Aadhar card

  • PAN card

  • Electricity bill of the individual or company

  • Registration certificates

 

7.Is it possible to track the status of my TAN application?

Absolutely, yes! Use your 14-digit unique acknowledgement number and send an SMS - NSDLTAN to 57575 or contact the TAN call centre at 020 – 27218080.

bottom of page