TAN என்றால் என்ன?
வரி விலக்கு அல்லது வசூல் கணக்கு எண் TAN என்றும் அழைக்கப்படுகிறது, இது வருமான வரிச் சட்டத்தின் 203A வரி விலக்கு அல்லது வசூல் செய்வதற்கு பொறுப்பான அனைத்து நபர்களிடமிருந்தும் பெறப்பட வேண்டிய எண்.
TAN என்பது 10 இலக்க எண்ணெழுத்து எண், இது படிவம் 49B இல் விண்ணப்பத்தை தாக்கல் செய்த பின்னர் வருமான வரித் துறையால் வழங்கப்படுகிறது.
TAN எவ்வாறு பயன்படுத்தப்படலாம்?
TAN விண்ணப்பங்களை ஆன்லைனில் www.tin-nsdl.com இல் சமர்ப்பிக்கலாம் அல்லது என்.எஸ்.டி.எல் இன் தகரம் வசதி மையங்களில் [TIN FC] ப form தீக படிவத்தையும் சமர்ப்பிக்கலாம்.
டி.டி.எஸ் வருமானம் அல்லது சல்லான்களை தாக்கல் செய்ய டான் கட்டாயமா?
படிவம் 24Q, 26Q, 27Q, 27EQ போன்ற பல்வேறு TDS வருமானங்களை தாக்கல் செய்யும் போது TAN ஐ மேற்கோள் காட்டுவது கட்டாயமாகும்.
மேலும், TAN எண் இல்லாமல் TDS கட்டணம் செலுத்த முடியாது. கட்டணம் செலுத்துவதற்கு சலானில் TAN இருக்க வேண்டும்.
TAN விண்ணப்பத்தை தாக்கல் செய்ய தேவையான ஆவணங்கள் யாவை?
தற்போது, TAN விண்ணப்பத்துடன் எந்த ஆவணங்களும் இணைக்கப்பட வேண்டியதில்லை. விண்ணப்பதாரரின் தனிப்பட்ட விவரங்களான பெயர், முகவரி, பான், மொபைல் மற்றும் மின்னஞ்சல் ஐடி போன்றவை மட்டுமே தேவை. படிவத்தை விண்ணப்பதாரர் உடல் ரீதியாக கையொப்பமிட வேண்டும்.
ஆன்லைன் விண்ணப்பத்தைப் பொறுத்தவரையில், படிவத்தை ஆன்லைனில் பூர்த்தி செய்து பணம் செலுத்திய பிறகு, அச்சிடப்பட்ட படிவத்தை உடல் ரீதியாக கையொப்பமிட்டு புனேவில் உள்ள டின் மையத்தில் சமர்ப்பிக்க வேண்டும். இதை தபால் அல்லது கூரியர் மூலம் அனுப்பலாம்.
TAN பொதுவாக எத்தனை நாட்கள் ஒதுக்கப்படுகிறது?
விண்ணப்பம் முடிந்தால், விண்ணப்பத்தை சமர்ப்பித்ததிலிருந்து 10 நாட்களுக்குள் TAN பொதுவாக ஒதுக்கப்படுகிறது.
TAN பயன்பாட்டின் நிலையை www.tin-nsdl.com இல் சரிபார்க்கலாம்.
TAN ஐ தாக்கல் செய்ய கட்டணம் உள்ளதா?
அரசு TAN விண்ணப்பத்திற்கான கட்டணம் ரூ .65 / - ஆகும். இருப்பினும், எங்கள் சேவைகளைப் பெற நீங்கள் விரும்பினால், எங்கள் கட்டணங்கள் ரூ .399 / - ஆக இருக்கும்.
TAN இன் விவரங்களை சரிசெய்ய முடியுமா?
ஆம், ஒரு TAN திருத்தும் படிவமும் உள்ளது, இது TAN இல் உள்ள விவரங்களை மாற்றுவதற்காக தாக்கல் செய்யப்படலாம் (சரிசெய்யப்பட வேண்டிய சில பிழைகள் இருந்தால்)
TAN Registration
TAN is required for quoting while filing TDS/TCS/Annual Information Returns, payment challans, and certificates. If this ten-digit alphanumeric number is not quoted, TIN facilitation centers will not accept the filed returns.
In this article, we will explain,
-
How to know the TAN number
-
TAN registration process at TRACES and Income Tax.
-
How To Know the TAN Number?
TAN number is issued by the Income Tax Department of India to all individuals collecting or deducting tax. It is necessary to quote TAN on all TDS or TCS returns under section 203A of the Income Tax Act, 1961.
Below is a step-by-step guide on how you can know your TAN number!
Prerequisites:
-
Registered mobile number
-
Deductor TAN or Deductor Name
-
Deductor State
-
Visit the official Income Tax website, and under quick links, click on the “Know Your TAN” option.
2. Then, the below screen will appear, where you are required to enter all the mandatory details.
After mentioning all the details, click on “Continue”.
3. Finally, an OTP will be sent to your mobile number which you are required to enter and click on the “validate” button.
4. Once the OTP validation is completed, all the TAN details will be shown.
Step-by-Step Guide on Registering TAN on the TRACES Portal
-
Open the official TRACES portal and click on the “Continue” button.
2. On the title bar, click on deductor, and then “Register as New user.”
3. The below screen will appear; here, you have to enter TAN details as per details from "Know Your Tan." Then, click on “Proceed.”
4. After the successful confirmation, an activation link will be sent to your mail along with two different activation codes to the registered mail id and mobile number.
5. Open the activation link and enter the User ID + both Activation Codes.
6. Click on the activation link within 48 hours; otherwise, it will get deactivated, and you’ll be required to register again.
Finally, the TAN registration process is completed, and deductors can now log in through their user ID and password generated.
Step-by-Step Guide on Registering TAN on The Income Tax Portal
Prerequisites For TAN Registration
-
Active and valid TAN
-
PAN of the principal contact (registered on the IT portal)
-
Visit the official income tax e-filing portal and click on “Register.”
2. After clicking "Register," you'll be prompted to select your category. Choose "Others" from the options provided. Then, under the category dropdown menu, select "Tax Deductor and Collector."
3. Enter your TAN number in the designated field and click on the "Validate" button.
4. Depending on your TAN's status, you'll encounter different situations:
Situation I) If your TAN is already registered on the TRACES website and a request for registration on the e-filing portal is made, simply click on "Continue" to view the pre-filled details.
Double-check all the details and click on ‘Continue’.
Situation II) If your TAN is not registered on TRACES and the request for registration on the e-filing portal has not been made, you must register on TRACES first (as explained above).
Upon successful registration, you'll be directed back to the e-filing portal. Fill in your basic details and click on "Continue."
Situation III) If the TAN is already available in the database and the registration request is previously raised and pending for approval.
In such a situation, an error message will appear, and you can withdraw the process.
5. Enter all details of the individual collecting tax or making payments, and click Continue.
6. Fill in all the contact details, such as postal address, registered mobile number, and email ID. Click on "Continue" to proceed.
7. Now, two different OTPs will be sent to both the primary mobile number and email ID. Enter both of them and click “Continue.”
8. Review all the details. If any corrections are necessary, you can edit them in this step. Then click ‘Confirm.’
9. Finally, you'll need to set a password for your e-filing account. Enter in both the "Set Password" and "Confirm Password" text boxes.
Upon successful registration, you'll receive a confirmation message along with a transaction ID. Make sure to keep a note of this transaction ID for future reference.
How Can KarrTax Help You With TAN Registration?
At KarrTax, our experts will get our TAN registration done smoothly and without any headaches. Most importantly, we want to keep it affordable for businesses of all sizes; that’s why we charge a bare minimum amount, i.e., ₹399.
On average, the process completion will take 1 to 2 business days. With KarrTax, you can be sure your TAN registration is done right. So, what are you waiting for? Get started here.
Frequently Asked Questions (FAQs)
1.What is TRACES, and who is eligible to register on this platform?
TRACES is the Income Tax Department’s web portal, particularly used for TDS administration. The following entities can register on this platform.
-
Deductor
-
Taxpayer
-
PAO
2.What are the charges for your TAN registration process?
Our TAN registration process charges are ₹399. Click here to start the procedure.
3.What is the purpose of TAN registration?
TAN registration facilitates the deduction or collection of tax at source as per the provisions of the Income Tax Act. It helps in identifying deductors/collectors, tracking tax-related transactions, and ensuring compliance with tax laws.
4.How long does it take to get a TAN after applying?
The processing time for TAN registration can vary. Usually, it takes 7-10 working days for TAN allotment by NSDL. However, the timeline may vary according to several factors, such as processing time, etc.
5.Is it mandatory to quote TAN on tax-related documents?
Yes, it is mandatory to quote TAN on all tax-related documents, including TDS/TCS returns, challans, and certificates issued to deductees/collectees. Failure to do so may attract penalties under the tax laws.
6.What documents are required for TAN registration?
Below are the required documents for TAN registration.
-
Aadhar card
-
PAN card
-
Electricity bill of the individual or company
-
Registration certificates
7.Is it possible to track the status of my TAN application?
Absolutely, yes! Use your 14-digit unique acknowledgement number and send an SMS - NSDLTAN to 57575 or contact the TAN call centre at 020 – 27218080.